Kalp Krizi

Kalp damarlarımız kalbi besleyen koroner arterlerdir. Kalpten çıkan ana damar olan aort damarı tüm vücuda kan verdiği gibi, kalbin çevresinde de kalp damarları dediğimiz koroner arterleri verir ve kalbin beslenmesini sağlar. Bu kalp damarları üç adet ana damardır. Kalbin sağ, sol ve arkasını beslerler. Bu damarların içinde zamanla ateroskleroz dediğimiz damar sertleşmesi oluştuğunda bu zeminde, damarın içinde yağdan oluşan plaklar günün birinde stres veya başka bir sebeple yırtılarak damarın pıhtı ve yağdan oluşan bir tıkaçla tıkanmasına sebep olur. 

Damarlar kalbi beslediği için buradan kalbe kan akımı devam edemeyeceğinden, onun beslediği kalp hücreleri ölmeye başlar. Bu dönemde ilk saatler çok kritiktir ve birkaç saat kan akımı o damarın beslendiği bölgede olmadığı zaman buradaki hücreler ölmeye yüz tutar. Bu durum, kalp krizidir. 

Kalp krizi ortaya çıktığında bunun neticesinde ölümler olabildiği gibi, kalbin hasarlanması ve daha sonraki hayatımızda bu ölmüş hücreler neticesinde kalbimizin bir bölümünün çalışmaması sonucu ile karşılaşabiliriz. Bu da daha sonraki hayatımızda çabuk yorulma, nefes darlığı ve ritim bozukluklarına yol açabilir.

KALP KRİZİ RİSKİ KİMLERDE FAZLADIR?

Kalp krizine yol açan koroner kalp hastalıkları ülkemizde ve dünyada başlıca sağlık sorunlarından birisidir. Genellikle yaşlanma ile ilgili bir hastalık olduğu için bütün popülasyon, bütün nüfus eninde sonunda kalp krizi geçirmeye adaydır, ancak bazı kişiler daha fazla kalp krizi riski altındadır.

Kalp krizi riski olan kişiler:

KALP KRİZİ RİSKİNİZİ AZALTIN

  1. Yeşil çay için.
  2. Gıda paketlerinin etiketlerini okuyun.
  3. Akdeniz usulu beslenin. Bol zeytinyağı tüketin.
  4. Günde en az 7 saat uyuyun.
  5. Lifli yiyecekler tüketin.
  6. Haftada en az 1 kez balık yiyin.
  7. İşlem görmüş her türlü hazır gıdadan uzak durun, doğal beslenin.
  8. Yemeklerinizin yarısını sebzeye ayırın.
  9. Fındık ve ceviz tüketin.
  10. Günde en az 20 dakika yürüyüş yapın.
  11. Margarinler ve katı yağlardan uzak durun. Fazla abartmadan tereyağı tüketebilirsiniz.
  12. Her gün 2 kaşık keten tohumu tüketin.
  13. Uyanınca ve yatarken esneme hareketleri yapın.
  14. Yeşil yapraklı her türlü sebzeyi bol tüketin.
  15. Bol bol soya tüketin.
  16. Yemeklerinizde sarımsak kullanın.
  17. Farklı aktivitelere katılıp egzersizlerinizi eğlenceli hale getirin. H
  18. er gün 5-10 dakikanızı meditasyona ayırın.
  19. Manevi yönünüzü geliştirin.
  20. Kendinizi kandırmayın. Stresin en büyük sebeplerinden biri  istemediğiniz bir durumun içinde olmaktır.
  21. Aile ve arkadaşlarınızı ihmal etmeyin.
  22. Balık yağı ve D vitamini kullanın.
  23. Partnerinizi şaşırtacak küçük sürprizler yapın. Sağlıklı bir ilişki stresi azaltır.
  24. Her gün az bir miktarda bitter çikolata yiyin.
  25. Sigara içenlerden uzak durun.
  26. Düzenli olarak tansiyonunuzu ölçün, 130/80mmHg’nın üzerinde ise doktorunuza danışın.
  27. Şeker ve kolesterol değerlerinizi düzenli aralıklarla ölçtürün.
  28. Ailenizde kalp hastalığı ve kalp krizi geçirenler varsa, düzenli olarak kardiyoloji doktorunuza muayene olun.